A példamutatás és a hitelesség fontossága a hozzátáplálás és a gyermeknevelés során

Ne várjuk azt a gyerekeinktől, hogy egészséges ételeket, gyümölcsöket, zöldségeket, édességeket egyenek, ha tőlünk, szülőktől nem azt látják. A következő idézet nagyon jól tükrözi az írásom mondanivalóját.

“Egy anya elvitte Mahatma Gandihoz a kisfiát. Így könyörgött:
– Kérlek Mahatma, mondd meg a fiamnak, hogy ne egyen cukrot.
Gandhi egy pillanatra megállt, aztán azt mondta:
– Két hét múlva hozd vissza a fiadat. – A meglepett asszony megköszönte a dolgot és azt mondta, így is fog tenni.
Két héttel később az asszony visszatért a fiával. Gandhi a gyerek szemébe nézett és azt mondta:
– Ne egyél cukrot!
Hálásan, de meghökkenve kérdezte meg a nő:
– Miért mondtad azt, hogy két hét múlva hozzam vissza? Akkor is megmondhattad volna neki ugyanezt. Gandhi azt válaszolta:
– Két héttel ezelőtt még én is ettem cukrot.”

(Dan Millman – A békés harcos útja)

A gyermekünket minél hamarabb szoktassuk a közös étkezésekhez. Ez nem azt jelenti, hogy 3 hónaposan sült csirkecombot nyomjunk a kezébe, csupán annyit, hogy legyen jelen az étkezéseknél. Kezdetben csak a pihenőszékben, babakocsiban, később, ha már tud ülni, akkor az etetőszékben. Legyen rendje az étkezéseknek, amihez a gyermekünk idővel csatlakozni tud. Ezzel kialakítunk egy későbbi szokást, amellyel sokkal könnyebb lesz a hozzátáplálás.

3-4 hónaposan azt fogjátok észrevenni, hogy egyre nagyobb érdeklődést mutat az ételek iránt. Ha kezébe adod, akár még be is kapja. (Ezek többnyire szopó és nem rágó mozdulatok.) Ez nem azt jelenti, hogy ő éhes, ez egyszerű kíváncsiság, hiszen a kezébe adott játékot is éppúgy a szájába veszi. Ilyenkor még működik a nyelvkilökő reflex, amely megakadályozza azt, hogy számára nem való ételeket/tárgyakat lenyelje.

A gyermekünk születése remek lehetőséget ad arra, hogy megváltoztassuk – jó irányba – a család táplálkozási szokását. Hagyjuk el a finomított, félkész ételeket, válasszunk minél több zöldséget, gyümölcsöt, teljes kiőrlésű gabonákat, tésztákat, “jó” zsírokat, háztáji állati termékeket, hüvelyeseket, adalékmentes édességeket.

Néhány megszívlelendő tanács:

  • A babának joga van annyit enni, amennyit szeretne. Ne erőltesd az evést, mert az későbbiekben evészavart okozhat! Ez tápszeres babák esetében is igaz.

  • Tanítsd meg a gyerekedet rágni! Amennyiben azt tapasztalod, hogy nem rágja meg eléggé az ételt, de már az újabb falatot teszi a szájába, mindenképp figyelmeztesd, sőt, mutasd meg neki, hogy először alaposan rágunk, majd nyelünk, és csak ezután vesszük az újabb falatot a szánkba. Ez nagyon fontos, ugyanis a rágás során az étel nyállal keveredik, a szénhidrátok bontása ezáltal már el is kezdődik.

  • Amint már nagyobbacska a gyermekünk, vásároljunk közösen. Szánjunk rá időt, hogy megnézzük a címkéket, és elmagyarázuk neki, hogy ez miért jó vagy éppen miért nem. Járjunk közösen piacra, ismerje meg az alapanyagokat, lehetőleg legyen falusi, vidéki környezetben is, hogy megismerkedjen az állatokkal, és „tisztelje” azokat. Szedje le a gyümölcsöket, a zöldségeket, gyűjtsön diót, ehető növényeket.

  • Amennyiben feláll, elmegy a székből, mindenképp vegyük ki a kezéből az ételt. Ugyanis, ha játék közben eszik, nagyobb az esélye a félrenyelésre. Emiatt mutassunk mi magunk is példát az asztalnál való étkezéssel.

Az is nagyon fontos lenne, hogy ne hozzunk döntést a gyerekünk helyett. Sokan úgy gondolják, hogy az én gyerekem úgysem fogja megenni az egészséges csokit, a kölest vagy éppen a bulgurt, mert én sem szeretem, vagy éppen nem ismerem.

Adjuk meg a gyerekeinknek az esélyt arra, hogy minél több egészséges étellel ismerkedjenek meg, és ne befolyásoljuk a véleményünkkel.

Ez természetesen nemcsak a táplálkozásra vonatkozik, hanem egyéb tetteinkre is. Ezen azt értem, hogy az élet minden területén mutassunk példát… a kevesebb tévézéssel, a számítógépezéssel, a telefonozással, több mozgással, kirándulással, jókedvvel.

Tehát éljünk egészségesen, boldogan, példamutatóan… akkor gyermekünk is kiegyensúlyozott felnőtté fog válni.

Ajánlásért fizetség

Szeretnél 500 vagy 1000 Ft-ot keresni könyvenként az ajánlásoddal?

ÉLTETŐ ÉTELEK receptgyűjtemény

Minden, ami tudatosság, egészség, életmód és természetesség

Megvásárolható

E-BOOK

YIYA kedvezménykupon

Növényi tejek a mindennapokban