Fűszerek használata a babakonyhában

A hozzátáplálás során nagyon fontos, hogy elsőként az ételek VALÓDI ízét ismerjék meg a gyermekek, majd 1-2 hónappal később, a már megismert alapanyagokhoz társíthatunk bizonyos fűszereket. Ezek egyrészt kiemelik az ételek ízét, másrészt a sót is helyettesíthetjük vele.

Mit adhatunk?

A zöldfűszerek nemcsak ízletessé teszik az ételt, hanem remek étvágyjavító, emésztést serkentő, puffadást gátló hatással bírnak. Törekedjünk a vegyszermentes, friss fűszernövények használatára. Amennyiben erre nincs lehetőség, akkor minőségi szárított fűszert vásároljunk. 7-8 hónapos kortól bevezethetők, de csak egyesével.

Elsőként kerülhet az ételbe petrezselyem, zellerlevél, kapor, metélőhagyma, lestyán, majd bazsalikom, kakukkfű, borsikafű, citromfű, medvehagyma, rozmaring is. Ezeket követheti az oregánó, majoranna és a tárkony.

Ezek a növények remekül elélnek télen a konyhaablakban, nyáron pedig a balkonon. Így mindig lesz friss fűszernövényünk, amiket a főzés végén adjunk az ételhez. Amennyiben erre nincs lehetőségünk, akkor szárítottat is használhatunk, a Váraljai fűszerek nagyon zamatosak még így szárítva is.

Az ánizs, kömény, babérlevél remekül társítható hüvelyesekhez, segítik az emésztést, csökkentik a szelesedést.

A szegfűszeg, a szerecsendió, a vanília(rúd/por) és a ceyloni fahéj a gyümölcsök, turmixok, kásák fontos fűszere, főleg télen.

Fontos tudni, hogy a boltokban kétféle fahéj kapható: a Ceyloni fahéj és a Cassia fahéj (Cinnamomum aromaticum, cimmamomum cassia). Por alakban is megkülönböztethető: a cassia kesernyésebb, aromásabb, a valódi fahéj édesebb. A ceyloni fahéj 0,5 mm-nél is vékonyabb, papírszerű rétegekből áll, míg a cassia egyetlen betekergetett kéreg, amely akár 3-5 mm vastag is lehet.

A citrom és a narancs héját 1 éves kor felett a gyermekünk ételébe tehetjük, de kizárólag bio-t vásároljunk.

… és mit nem?

. A csecsemő táplálása során nagyon oda kell figyelni a hozzáadott sóra. Azt tudni kell, hogy a zöldségben és a gyümölcsben is van természetes só (nátrium). Sőt ha a mi ételünkből is elcsen néhány falatot, (pl. péksütemény, kenyér), azzal is kap sót. Ha a mi levesünkből kivesszük a zöldségeket, már abba is került só… ha kap sajtot, az is jócskán van sózva… ennyi pont elég a csecsemőknek, ezért 1 éves kor alatt ne sózzuk a gyermekünk ételét. Később készíthetünk szezámsót, amely a makrobiotika fontos fűszere.

A bors, a chili és az erős paprika ingerli a baba gyomrát, ezért mindenképp kerüljük ezeket.

Az ecetet is javasolt kerülni legalább 1 éves korig, utána pedig balzsamecetet használjunk vagy pedig a frissen facsart citromlé is remekül helyettesíti az ecetet.

A leveskockák/levesporok többnyire nagyon sok sót tartalmaznak és a nátrium-glutamát sem gyerekpocakba (felnőttekébe sem) való. Ugyanakkor lehet kapni szárított zöldségekből és zöldfűszerekből készült ételízesítőket, de akár magunk is készíthetünk egy nagyobb adaggal. Jól kiszárítva, száraz helyen hónapokig eláll.

Szeretnél még többet olvasni a zöldfűszerekről?

Ajánlásért fizetség

Szeretnél 500 vagy 1000 Ft-ot keresni könyvenként az ajánlásoddal?

ÉLTETŐ ÉTELEK receptgyűjtemény

Megvásárolható

E-BOOK

YIYA kedvezménykupon

Növényi tejek a mindennapokban