Hozzátáplálási táblázat… avagy mennyire fontos az ajánlott sorrend betartása?

Nagyon sok anyuka bizonytalan a hozzátáplálás elkezdésekor, hogy mikor milyen alapanyagot vezethet be. Ahány orvos és ahány védőnő, más és más hozzátáplálási táblázatot ad, nagyon sokfélével találkoztam már a munkám során. Vannak közöttük jók és kevésbé jók is.

Viszont azt ne felejtsük el, hogy ahány ország, annyi féle hozzátáplálási táblázat, hiszen országonként eltérő alapélelmiszerek/alapanyagok vannak és az éghajlati viszonyok is eltérőek. Így lehet az, hogy a mediterrán országokban hamarabb kezdik a narancs bevezetését, míg a skandináv országok a halat vezetik be hamarabb. De olyan ország is van, ahol csak néhány alapanyagot tiltanak 1 éves korig, a többi az anyuka belátására és a baba reakciójára van bízva.

Hazánkban a védőnők a szakmai protokollt használják fel az ajánlott sorrendek felállításához. Ennek a logikája az, hogy kezdetnek az egyszerű, könnyen emészthető, ritkán allergiát kiváltó ételeket adjuk, egyszerre mindig csak egyféle új alapanyagot, majd fokozatosan emeljük a mennyiségeket a baba igényei, érdeklődése szerint.

Az érvényes WHO ajánlás szerint nincs kötelezően követendő sorrend. Viszont az fontos, hogy az első hónapokban helyben termelt, tápláló ételeket válasszunk. Az újabb kutatások nem támasztják alá azt a korábbi ajánlást, amely szerint a gyakran allergiát kiváltó ételekkel, alapanyagokkal várni kellene az első születésnapig. Viszont nem kötelező ezzel kezdeni a hozzátáplálást, hiszen az ajánlás csupán az 1 éves korig való bevezetést javasolja.

Megszívlelendő tanácsok!

  • A kóstolgatás elkezdése (6 hónapos kor) mellett az igény szerinti szoptatás ugyanolyan gyakorisággal maradjon meg. Az ételek kínálása szoptatás után történjen.

  • Az első születésnapra az anyatej mennyisége még az elfogyasztott napi táplálék fele, 3/4-e legyen.

  • Vedd figyelembe a baba igényeit. Annyiszor kínáld, ahogy igényli, de kerüld az erőltetett etetést!

  • Legyenek közös, családi étkezések, hiszen a gyermek utánoz. Azt fogja enni, amit a szülő is eszik. Ezért nagyon fontos, hogy a család étkezése egészséges legyen!

  • Az első hónap szinte csak a kóstolgatásról szóljon, kevésbé allergén alapanyagok valódi ízét ismerjék meg a gyerekek. Nagy változatosságra később sincs szükség, remekül lehet az ételek ízét variálni pl. zöldfűszerekkel vagy egyszerűen a különböző alapanyagok párosításával. A babák kedvelhetnek olyan ízeket, amelyek nekünk, felnőtteknek furcsának vagy élvezhetetlennek tűnnek, de ne felejtsük azt el, hogy a baba ízlése csak most alakul ki.

  • Javasolt betartani a “4 napos szabályt”, azaz egyszerre csak egy új ételt vezess be.

  • A tojás, hal, tej, glutén bevezetésével kapcsolatosan konzultálj a gyermekorvosoddal!

Gyakorlati útmutatás 6-23 hónap között, szoptatás mellett

  • 6-8 hónap

    anyatej (ISZSZ) +200 kcal/nap. Könnyen emészthető ételek: nyers és párolt zöldségek, gyümölcsök, gabonapelyhek. A kínált étel állaga: pépes. A gyermek igényeit figyelembe véve 2-3 étkezés alkalmával kínáljuk meg szilárd étellel.

    Átlagosan elfogyasztott étel ebben az időszakban: kezdetben 1-2 evőkanálnyi mennyiség 1/2 pohárra növekedhet.

  • 9-11 hónap

    anyatej (ISZSZ)+300 kcal/nap. Önállóan fogyasztható, puha, darabos, párolt ételek a család étrendjéből kivéve. Figyelve a só és az erős fűszerezés kerülésére. Napi 3-4 alkalommal kínálhatjuk szilárd ételekkel.  A napi elfogyasztott mennyiség fél csészényi.

  • 12-23 hónap

    anyatej (ISZSZ) + 550 kcal/nap. A család ételeit fogyasztva, megfelelően darabolva, fűszerezésre odafigyelve. 3-4 étkezés naponta, 3/4-1 csészényi mennyiségben.

  • MIT NE ADJ!

    Cukros ételeket, füstölt, nagyüzemi húskészítményű ételeket, egész olajos magvakat (félrenyelés miatt), alacsony tápértékű készételeket, ízfokozót, aromát, színezéket tartalmazó ételeket.

    1 pohár/csésze= 250 ml

    ISZSZ: igény szerinti szoptatás

    Ne felejtsétek el, nincs átlagos gyerek, tehát a tied ehet ennél kevesebbet és akár többet is!

Milyen a jó élelmiszer a baba számára?

  • energiában és tápanyagban gazdag (különösen a vas, cink, kalcium, A-vitamin, C-vitamin és a folsav);
  • nem csípős vagy sós;
  • könnyű a gyermeknek enni;
  • ízlik neki;
  • helyben elérhető.

Részletesebb “mankó” kezdő anyukáknak

Kezdő anyukáknak viszont jól jöhet egy “mankó”, ezért összeállítottam egy általam ajánlott sorrendet. Minden esetben tartsd szem előtt a szezonalitást! Ha éppen nincs padlizsán, akkor majd bevezeted a következő szezonban. Csak azért nem kell üvegházi, import alapanyagot vásárolni, mert a táblázat már engedi ennek az alapanyagnak a bevezetését.

A hozzátáplálási táblázat (javaslat) fejlett, egészséges gyerekekre vonatkoznak. Amennyiben a családban bármilyen allergiás megbetegedés van, javasolt a gyermekorvost vagy allergológust felkeresni, hogy megfelelő legyen a táplálékok bevezetése.

Letölthető hozzátáplálási táblázat

Figyelem! Az allergén anyagok bevezetésének javaslata változott! (Ez az ESPGHAN ajánlása, érdemes a WHO és a hazai javaslatot is figyelemmel kísérni!)  köles bevezetésénél ezt tarts szem előtt!

Forrás:

Infant and Young Child Feeding: Model Chapter for Textbooks for Medical Students and Allied Health Professionals, WHO 2009, Geneva

Szeretnéd változatosan és egészségesen táplálni gyermekedet?

Egyszerűen használható hozzátáplálási kézikönyv receptekkel.

Átfogó, értékes táplálkozási alapismereteket olvashatsz közérthető módon, és emellett kipróbált, bevált praktikákat és recepteket is megismerhetsz a könyvből.

Bemutatom neked, hogy gyermekünk tudatos és egészséges táplálása egyszerű, könnyen kivitelezhető a mindennapokban.

77 receptet is kapsz a kezedbe színes ételfotókkal, amelyek többségét a család többi tagja is nyugodtan eheti.

Ajánlásért fizetség

Szeretnél 500 vagy 1000 Ft-ot keresni könyvenként az ajánlásoddal?

ÉLTETŐ ÉTELEK receptgyűjtemény

Minden, ami tudatosság, egészség, életmód és természetesség

Megvásárolható

E-BOOK

YIYA kedvezménykupon

Növényi tejek a mindennapokban